လူအခ်င္းခ်င္း လွည့္ပတ္ျခင္း ကင္းေဝးၾကပါေစ။ အထင္ေသးျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းေဝးၾကပါေစ။ ဆင္းရဲလိုျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းေဝးၾကပါေစ။

Monday, September 3, 2012

တိတ္ဆိတ္ေနျခင္းျဖင့္ ဘာမွျဖစ္မလာႏိုင္

ကၽြႏ္ုပ္ေရးေသာ စာတပုဒ္သာ ျမွားတစင္းျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ဒီတခါျမွားကေတာ့ လူငယ္ေတြဆီကို အဓိကထားျပီး ပစ္လႊတ္လိုက္တဲ့ ျမွားလို႔ပဲ ေျပာရမွာပဲ။ ကၽြႏ္ုပ္လည္း ငယ္ရာက ၾကီးလာေတာ့ လူငယ္ဘဝကို ျဖတ္သန္းဖူးခဲ့တယ္။ ကၽြႏ္ုပ္အသက္၂၀ေက်ာ္အရြယ္ လူငယ္ဘဝက လူၾကီးေတြကို ျပန္ပက္ေလ့ရွိတဲ့ စကားတခြန္းရွိတယ္။

" လူၾကီးနဲ႔လူငယ္ အဆင္မေျပဘူးဆိုတာ တကယ္ေတာ့ လူၾကီးေတြက လူငယ္ေတြကို နားလည္မေပးလို႔ပဲ။ လူငယ္ေတြကေတာ့ လူၾကီးေတြကို နားလည္ေပးစရာမလိုဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ လူငယ္ေတြက လူၾကီးမွ မျဖစ္ဖူးဘဲေလ" .....လို႔။
အခုေတာ့ လူငယ္မက၊ လူၾကီးမက်၊ လူရြယ္ အသက္ပိုင္းေရာက္လာေတာ့မွပဲ ငါဟာ တခ်ိန္က အေတာ့္ကို တဖက္သတ္ေျပာခဲ့တာပဲလို႔ ျပန္ဆင္ျခင္မိတယ္။

ဒါေပမယ့္ ကၽြႏ္ုပ္အေနနဲ႔ လူငယ္ေတြကို နားလည္ေပးႏိုင္ပါတယ္။
ပြင့္လင္းလြန္ရင္း ရိုင္းသြားတတ္တာမ်ဳိးေတြ၊
ေခတ္မီလြန္ရင္း ေခတ္ကိုဆန္႔က်င္သလို ျဖစ္သြားရတာမ်ဳိးေတြ၊
ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ယံုၾကည္မႈအရွိလြန္ရင္း သူမ်ားကို မေလးစားခ်င္ေတာ့တာေတြ၊
ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးႏိုင္တယ္ဆိုျပီး သူတပါးကို အထင္ေသးမိသြားတာေတြဟာ လူငယ္ေတြမွာ ျဖစ္တတ္တာေၾကာင့္ တခါတခါ သူတို႔ဆီက အဲသည္လို negativeအျပဳအမူေတြ ခံရတဲ့အခါမွာ စိတ္မဆိုးဘဲ နားလည္ေပးလိုက္ပါတယ္။

အဲလိုနားမလည္ေပးဘဲ " ဒီေကာင္ မိုက္ရိုင္းတယ္။ လူၾကီးကို လူပါးဝတယ္။ နည္းပညာေလး ကၽြမ္းက်င္တာတခုတည္းနဲ႔ ဘာမွ အေတြ႔အၾကံဳမရွိဘဲ လူစြာလုပ္ခ်င္ေသးတယ္"...စသျဖင့္ ကိုယ္လည္း လူငယ္မျဖစ္ဖူးသလို ကိုယ့္ဘက္ကိုခ်ည္းေတြးျပီး ျပဳမူဆက္ဆံေနရင္ေတာ့ ကိုယ့္သားသမီးကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ေတာင္ ဆံုးမလို႔ ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ယေန႔လူငယ္ေတြေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး၊ ကၽြႏ္ုပ္လူငယ္ဘဝတုန္းက အမုန္းဆံုး ကိစၥကေတာ့ ကၽြႏ္ုပ္ကမေမးရပါဘဲနဲ႔၊ ကၽြႏ္ုပ္က မေတာင္းဆိုရပါဘဲနဲ႔၊ ကၽြႏ္ုပ္က အားမကိုးရပါဘဲနဲ႔ ကၽြႏ္ုပ္ကို အခမဲ့လာေရာက္ျပီး သြန္သင္ဆံုးမျခင္း၊ အခမဲ့လာေရာက္ နည္းလမ္းမ်ား ညႊန္ၾကားျပသျခင္း၊ အခမဲ့ လာေရာက္ သယ္သယ္ပိုးပိုး လုပ္ေပးျခင္းတို႔ပါပဲ။ ကၽြႏ္ုပ္ မေတာင္းဆိုရဘဲ လုပ္ေပးသည့္ အဲသည့္ ကိစၥရပ္အားလံုးကို " ေစတနာနဲ႔ ေျပာတာကို" ဆိုတဲ့ စကားလံုးလွလွကို coverလုပ္ျပီး ဆရာလာလုပ္သည္ဟုပဲ ျမင္ပါသည္။ အဲလို လာလုပ္လွ်င္လည္း
ဘုေတာတတ္သည္။ ရိုင္းခ်င္လည္း ရိုင္းသြားမည္။

ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုး၍ ေျဖရွင္းေနေသာ ကိစၥရပ္တခုအား ကၽြႏ္ုပ္က အကူအညီမေတာင္းပါဘဲ လာေရာက္ ကူညီျခင္းကို လံုးဝေက်းဇူးမတင္ပါ။ အဲသည့္ခံယူခ်က္မွာ ယခုအခ်ိန္ထိပင္ ျဖစ္ပါသည္။အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ငယ္တုန္းကလို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ မတုန္႔ျပန္ေတာ့ေပမယ့္ စိတ္ထဲကေတာ့ မၾကိဳက္ပါ။ လိုအပ္လွ်င္ ကၽြႏ္ုပ္ထက္ငယ္သည္ျဖစ္ ၾကီးသည္ျဖစ္ေစ ေလးေလးစားစားႏွင့္ ကၽြႏ္ုပ္အကူအညီ ေတာင္းေလ့ရွိပါသည္။ အၾကံဥာဏ္ေတာင္းေလ့ရွိပါသည္။

အဲသည္လို ကိုယ္ႏွင့္ ကိုယ္ခ်င္းစာ၍လည္း ကၽြႏ္ုပ္စာေရးေသာအခါ မိတ္ေဆြမ်ားက မေမးဘဲ၊ မေတာင္းဆိုဘဲ ေရးေလ့မရွိပါ။ မလိုအပ္ဘဲ တိုက္လိုက္ေသာ ေရသည္ သဲထဲတြင္ ကြက္ကြက္ေလးသာ ထင္ျပီး ေျခာက္ေသြ႔သြားမွာကိုေတာ့ မလိုလားပါ။ ဆရာသိပ္လုပ္တာပဲဟု အေျပာခံရမွာ ဝဋ္လည္မွာကိုလည္း ေၾကာက္မိပါေၾကာင္း ရိုးသားစြာ ဝန္ခံပါသည္။ အခုေရးမည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာလည္း တိုးတက္လိုေသာ ေမာင္ငယ္ညီမငယ္မ်ားရဲ႕ အေမးစကားမ်ား၊ ေဆြးေႏြးစကားမ်ားကို ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္ေတြ႔၊ စာေတြ႔တို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းျပီး ျပန္လည္ေဆြးေႏြးလိုက္ရျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။

ယေန႔ေခတ္အခ်ိန္ ျမန္မာျပည္မွာ အထိုက္အေလ်ာက္ ပြင့္လင္းမႈေတြ ရွိလာတာနဲ႔အမွ် အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ား မိုးဦးက် မႈိမ်ားကဲ့သို႔ အလွ်ိဳလွ်ိဳေပၚထြက္လာၾကပါတယ္။ ဒီလိုအဖြဲ႔အစည္းေတြအတူ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ား၊ စကားဝိုင္းမ်ား၊ အထိမ္းအမွတ္ အခမ္းအနားမ်ား၊ ရန္ပံုေငြပြဲမ်ားစသျဖင့္ တို႔လည္း ေရပန္းစားလာရပါတယ္။ ေခါင္းစဥ္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ျပဳလုပ္က်င္းပၾကတဲ့ အဆိုပါ အခမ္းအနားမ်ားမွာ အားလံုးတူညီစြာ မျဖစ္မေန လုပ္ရမွာကေတာ့ စကားေျပာျခင္း ပါပဲ။

အခမ္းအနားေတြမွာ စကားေျပာျခင္းကို  အေသးစိတ္ ခြဲေျပာရရင္ မိန္႔ခြန္းေျပာျခင္း၊ မဲဆြယ္စည္းရံုးျခင္း၊ ေဟာေျပာျခင္း၊ အဆိုတင္သြင္းျခင္း၊ ေဆြးေႏြးတင္ျပျခင္း၊ အခမ္းအနားမႈးလုပ္ျခင္း၊ အမွာစကားေျပာျခင္း စသျဖင့္ေပါ့။ ေျပာရတဲ့ အေၾကာင္းအရာ ကြဲခ်င္ကြဲမယ္၊ ေျပာရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ကြဲခ်င္ကြဲမယ္၊ ေျပာရတဲ့ အေနအထား ကြဲခ်င္ကြဲမယ္ အားလံုးကေတာ့ လူအမ်ားေရွ႕မွာ စကားေျပာရတာေတြခ်ည္းပါပဲ။

ဒီမွာတင္ပဲ ျပႆနာက စေတာ့တာပါပဲ။ " ဒီလူေျပာသြားတာ ပ်င္းဖို႔ေကာင္းလိုက္တာ" ၊ "သူေျပာသြားတဲ့ ကိစၥကက ဘာမွ မဟုတ္ပါဘူး၊ သူသိတာေလာက္ကေတာ့ သူ႔ထက္ေတာင္ ငါပိုသိေသးတယ္"၊ " စင္ေပၚတက္ျပီး ဘာေတြေျပာမွန္းလဲ မသိဘူး" ဆိုတာမ်ဳိး၊ ကိုယ့္ နာမည္ေခၚလိုက္မွ ရင္ေတြတုန္ျပီး ေျခဖ်ားလက္ဖ်ားေတြ ေအးလာတာမ်ဳိး၊ စင္ေအာက္မွာတုန္းက ပရိသတ္ အဲသည္ေလာက္မ်ားမယ္ မထင္ဘဲ စင္ေပၚေရာက္မွ ေမွ်ာ္မွန္းမထားတဲ့ ပရိသတ္ၾကီးၾကီးကို ျမင္လိုက္ရလို႔ ဒူးေတြ တဆတ္ဆတ္တုန္၊ ကိုင္ထားတဲ့ စာရြက္ေတြ တဖ်တ္ဖ်တ္ တုန္ခါေနတာမ်ဳိး၊ ေျပာရမယ့္ စကားေတြ ၾကက္ေပ်ာက္ငွက္ေပ်ာက္ ေမ့ကုန္တာမ်ဳိး ...စသျဖင့္ စင္ေပၚေရာက္ ျပႆနာမ်ားနဲ႔ ရင္ဆိုင္ၾကရတတ္ပါတယ္။

အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ ပြဲအေတြ႔အၾကံဳ မရွိေသးတဲ့ တက္သစ္စ လူငယ္ေတြမွာ ပိုအျဖစ္မ်ားတာေပါ့။  The Book of lists အမည္ရွိ မွတ္တမ္းစာအုပ္ၾကီးမွာ ေဖၚျပထားခ်က္အရဆိုရင္ အေမရိကန္လူမ်ဳိးတို႔ အေၾကာက္ဆံုးအရာမ်ားစာရင္းတြင္ ပရိသတ္ေရွ႕၌ စကားေျပာရျခင္းသည္ နံပါတ္တစ္ေနရာမွ ပါလ်က္ရွိ၏။ ကမာၻေပၚမွာ ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝတဲ့ ႏိုင္ငံသားေတြျဖစ္ေနျပီး ရဲတင္းပြင့္လင္း လြတ္လပ္မႈလည္း အျပည့္အဝနီးပါး ရထားၾကေသာ အဆိုပါ လူမ်ဳိးတို႔ပင္လည္း လူေရွ႔ထြက္စကားေျပာျခင္းကို ပမာမခန္႔မလုပ္ရဲၾကေပ။

တကယ္ေတာ့ လူအမ်ားေရွ႕မွာ၊ ပရိသတ္ေရွ႕မွာ စကားကို အဆင္ေျပ ေအာင္ျမင္စြာ ေျပာဆိုတတ္ျခင္းျဖင့္ လူတိုင္းမရႏိုင္ေသာ ရလာဒ္ေကာင္းမ်ား၊ အခြင့္အေရးေကာင္းမ်ားကို ရႏိုင္ပါသည္။ အဲဒါေၾကာင့္ လူအမ်ားေရွ႔မွာ စကားေျပာတတ္ျခင္းဟာ အလြန္အဖိုးတန္တဲ့ အရည္အခ်င္းေကာင္း တခုျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။

ပရိသတ္ေရွ႕မွာ စကားေျပာျခင္းကို ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္၍ စင္ေပၚတက္ရျခင္းနဲ႔ ရုတ္တရက္ ေရွာင္တခင္ အစီအစဥ္မရွိဘဲ စင္ေပၚမွ ဖိတ္ၾကား၍ေျပာရျခင္း(သို႔) မခံခ်င္စိတ္ ဝင္ေရာက္ျဖည့္စြက္လိုေသာ ဆႏၵတို႔ေၾကာင့္ ေျပာျဖစ္သြားျခင္းဆိုျပီး အၾကမ္းအားျဖင့္ (၂)မ်ဳိးခြဲႏိုင္ပါတယ္။

ဒီေန႔ လူငယ္ေတြ အမ်ားဆံုး ေတြ႔ၾကံဳေနရတာကေတာ့ ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ျပီး စင္ေပၚတက္ရျခင္းပါပဲ။ ဒီေတာ့ ဘယ္လိုေတြ ျပင္ဆင္ထားမလဲ။ ပရိသတ္နဲ႔ စကားေျပာေတာ့မယ္ဆိုရင္ ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္တဲ့အဆင့္ (preparation)နဲ႔ တကယ္ေျပာတဲ့အဆင့္(delivery) ၂ခုစလံုးကို ပိုင္ႏိုင္ဖို႔ လိုတယ္။ ၂ခုစလံုးဟာ အေရးၾကီးတယ္။

ပထမဦးဆံုး ျပင္ဆင္မႈအဆင့္အေနနဲ႔........
(၁) ပရိသတ္ေရွ႔မွာ စကားေျပာေတာ့မယ္ဆိုရင္ မိမိေျပာလိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာကို ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္ေနဖို႔ဟာ အေရးအၾကီးဆံုးပဲ။ ထပ္ေျပာလိုက္ပါဦးမယ္။ အဲဒါဟာ အေရးအၾကီးဆံုးပါပဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လူဆိုတာ မိမိကၽြမ္းက်င္ ပိုင္ႏိုင္တဲ့ ကိစၥရပ္ကိုသာ လူမေရွာင္ ေနရာမေရွာင္ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ယံုယံုၾကည့္ၾကည္ ေျပာရဲလို႔ပဲ။ စင္ေပၚေရာက္ရင္ ပရိသတ္ရဲ႕ မ်က္လံုးေတြက ကိုယ့္ရဲ႕ အတုအေယာင္ ဟန္ေဆာင္မႈေတြကို ခြာခ်တတ္တယ္ဆိုတာကို မေမ့ပါနဲ႔။ ဒါေၾကာင့္ ပရိတ္သတ္ကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ၾကည့္ဖို႔လိုအပ္တယ္ Eye Contact လို႔ေခၚျပီး အေနာက္နိုင္ငံေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေဟာေျပာမႈအဆင့္တန္း သတ္မွတ္ခ်က္မွာ ၂၅% အထိ အမွတ္ေပးတဲ့ ပရိတ္သတ္ကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ မ်က္လုံးခ်င္းရင္ဆိုင္ေျပာျခင္း
ပါ။

ဂ်ပန္ေရာက္ေတာ့ အသက္(၂၀)ေက်ာ္ အရြယ္မွာ ပထမဦးဆံုး မဂၤလာေဆာင္တခုရဲ႕ အခမ္းအနားမႈးလုပ္တုန္းက အေတြ႔အၾကံဳေပါ့။ မဂၤလာေဆာင္ဆိုတာကလည္း မွားသြားလို႔ အစကျပန္ေဆာင္မယ္ဆိုျပီး လုပ္လို႔ရတာမ်ဳိးမဟုတ္ဘူးေလ။ သတို႔သားသတို႔သမီးက ကိုယ့္ကိုယံုၾကည္လို႔ ျမန္မာဘာသာနဲ႔ အခမ္းအနားမွဴးအျဖစ္ အကူအညီေတာင္းတာ။ တျခားအခမ္းအနားေတြမွာ အခမ္းအနားမႈးလုပ္သလိုမ်ဳိး မွားသြားလို႔ သည္းခံပါရွင္...ဆိုတာမ်ဳိးကို တသက္မွာ မဂၤလာျပဳလုပ္ရတဲ့ သတို႔သားသတို႔သမီးနဲ႔တကြ ၂ဖက္အသိုင္းအဝုိင္းက ခြင့္လႊတ္ခ်င္မွာမဟုတ္ဘူးေလ။ ျပီးေတာ့ ဗီဒီယိုမွတ္တမ္းေတြဘာေတြနဲ႔ တသက္လံုးသိမ္းထားၾကမွာဆိုေတာ့ အမွားမပါမွ ျဖစ္မယ္ဆိုတာၾကီးက စိတ္လႈပ္ရွားကို ပိုျဖစ္ေစခဲ့တယ္။

ဒါနဲ႔ပဲ " မဂၤလာရွိေသာ ေန႔ရက္အခါသမယမွာ......ကအစခ်ီျပီး ကၽြႏ္ုပ္ေျပာရမယ့္ စကားေတြကို အခ်ိန္နဲ႔အလိုက္ အစီအစဥ္ေတြဆြဲျပီး  မဂၤလာ သတို႔သား သတို႔သမီးကိုယ္စား လႈိက္လွဲစြာ ေက်းဇူးဥပကၡာတင္ရပါေၾကာင္း ေလးစားစြာ ေျပာၾကားလိုက္ရပါတယ္ရွင္..." ဆိုတာအထိပါ ထည့္ေရးထားတဲ့ ကၽြႏ္ုပ္ရဲ႕ အခမ္းအနားမႈး စာရြက္ၾကီးကို ၾကည့္ျပီး ဂ်ပန္ဘာသာနဲ႔ အခမ္းအနားမွဴးလုပ္ေပးမယ့္ ဝါရင့္အခမ္းအနားမႈးၾကီးက ျပံဳးတယ္။ အဲသည့္တုန္းက သူက ဘာစာရြက္မွ မလိုဘဲ ကၽြမ္းက်င္စြာ ဦးေဆာင္သြားႏိုင္ခဲ့တယ္။

အဲသည့္အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ုပ္သတိထားလိုက္မိတာကေတာ့ ကိုယ္ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္တဲ့ ကိစၥကို လုပ္ေနတဲ့ ေျပာေနတဲ့ လူတေယာက္ဟာ အင္မတန္ၾကည့္ေကာင္းျပီး ပရိသတ္ေရွ႕မွာ အင္မတန္လည္း အိေျႏၵရျပီး လူေတြအားလံုးဟာလည္း သူနဲ႔ အတူေျမာပါသြားပါလားဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ မဂၤလာေဆာင္ပြဲမွတင္မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္ပြဲပဲျဖစ္ျဖစ္ အခမ္းအနားမွဴး လုပ္တဲ့သူက ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္စြာ ပြဲထိန္းတတ္ရင္ ထိုင္ရတဲ့ ပရိသတ္က (၃)နာရီေလာက္ ထိုင္ရလဲ မျငီးျငဴတတ္ဘူး။ 

(၂) ကိုယ္ေျပာမယ့္ အေၾကာင္းအရာဟာ ကိုယ္တက္ေရာက္ေျပာၾကားရမယ့္ အခမ္းအနားေခါင္းစဥ္၊ ကိုယ္ေျပာမယ့္ ပရိသတ္ရဲ႕ နားလည္ႏိုင္မႈစြမ္းအားေတြနဲ႔ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ကိုက္ညီမႈရွိေအာင္ ျပင္ဆင္ပါ။ ဥပမာ ေက်းလက္ေဒသ က်န္းမာေရး ပညာေပး ေဟာေျပာပြဲမွာ အဂၤလိပ္စကားေတြ သိပ္ညွပ္သံုးေနရင္ အဆင္မေျပႏိုင္ပါဘူး။ နားေထာင္တဲ့ ပရိသတ္က သိခ်င္ၾကတယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ကိုယ့္စကားထဲက သူတို႔အတြက္ ဘာက်န္မလဲ သူတို႔အတြက္ ဘာပါမလဲဆိုတာကို သိခ်င္ၾကျခင္းပဲ။ အဲဒါကို မေမ့ပါနဲ႔။ အဲဒါကို ေပးႏိုင္ေအာင္ ျပင္ဆင္ပါ။

(၃) ကိုယ္ေျပာမယ့္ စကားကို စာနဲ႔ေရးခ်ပါ။ အၾကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ အေျပာေလ့က်င့္ပါ။ ကိုယ့္ကို အခမ္းအနားမွာ အခ်ိန္သတ္မွတ္ေပးထားရင္ အဲသည့္အခ်ိန္ဝင္ေအာင္ ညွိပါ။ ဥပမာ နာရီဝက္စာ စကားေျပာရမယ္ဆိုရင္ မိနစ္၂၀ေက်ာ္ေလာက္နဲ႔ ျပီးတဲ့ ျပင္ဆင္မႈကို လုပ္ပါ။ နာရီဝက္အတိစာ စကားကို မထားပါနဲ႔။ စင္ေပၚေရာက္ရင္ အမွတ္မထင္ၾကံဳေတြ႔ရတတ္တဲ့ စက္ကိရိယာ အဆင္မေျပမႈမ်ားျဖစ္ပါက ကိုယ့္စကားမဆံုးခင္ နာရီဝက္ျပည့္သြားပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါဆိုရင္ အဲသည့္ေန႔အတြက္ ကိုယ့္စကားက မေအာင္ျမင္ဖို႔ မ်ားပါတယ္။

(၄) အကယ္၍ ဒီတၾကိမ္ ပရိသတ္ေရွ႕ထြက္ စကားေျပာျခင္းဟာ ကိုယ့္အတြက္ ပထမဦးဆံုး အေတြ႔အၾကံဳျဖစ္ေနမယ္ဆိုရင္ ကိုယ္ေျပာရမယ့္ စကားကို ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္က လူေတြ(ဥပမာ...မိသားစု၊ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း)ေရွ႕မွာ အရင္ဆံုး အေျပာက်င့္ပါ။ သူတို႔ကို ပရိသတ္လို သေဘာထားျပီး ေျပာပါ။ သူတို႔ေရွ႕မွာေတာင္ ကိုယ္က ရွက္ေနရင္ ဘယ္လိုလုပ္ျပီး ပရိသတ္ေရွ႕မွာ တည္တည္ျငိမျ္ငိမ္ အိေျႏၵရရနဲ႔ ပိုင္ႏုိင္စြာ ေျပာႏိုင္ပါေတာ့မလဲ။ ဟိုေရာက္ရင္ သူ႔ဟာနဲ႔သူ ျဖစ္သြားလိမ့္မယ္ဆိုျပီး ကိုယ့္ကိုကိုယ္ မညာပါနဲ႔။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ မညွာပါနဲ႔။ မီးစင္ၾကည့္ကတယ္ဆိုတာ ကၽြမ္းက်င္တဲ့သူသာ လုပ္တတ္တာမို႔ ပန္းထိမ္မတတ္ခင္က ေရႊခိုးမသင္ခ်င္ပါနဲ႔။
ဒါေတြကေတာ့ ပြဲမဝင္ခင္ အျပင္က အရင္စျပီး စီစဥ္ ျပင္ဆင္ထားသင့္တာေတြပါ။

တကယ္ေျပာတဲ့အဆင့္(delivery)
ကဲ.......သင့္ကို ပရိသတ္ေရွ႕ကို ဖိတ္ေခၚလိုက္ျပီ (သို႔) သင္က ဦးေဆာင္ျပီး စင္ေပၚကို တက္ရျပီဆိုပါေတာ့။ "နာမည္ေခၚလို႔သာ တက္သြားလိုက္ရတယ္ ဘယ္ကေနဘယ္လို စကားေျပာတဲ့ေနရာေရာက္သြားမွန္းေတာင္ မသိလိုက္ေတာ့ဘူး" ဆိုတာမ်ဳိး မျဖစ္တာေတာ့ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ စိတ္ကို တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္ထားျပီး ကိုယ့္အိမ္က ထမင္းစားပြဲကို သြားတဲ့စိတ္မ်ဳိးသာ ထားသင့္ပါတယ္။

(၁) ပရိသတ္ေရွ႕မွာ ကိုယ့္ဟန္နဲ႔ကိုယ္ ( Self-confident mode)
တခ်ဳိ႔ကေျပာတယ္ အသက္ကို ဝေအာင္ ရႈိက္ရွဴလိုက္၊ ခႏၶာကိုယ္ကို မတ္ထား၊ ေခါင္းကို ခပ္ေမာ့ေမာ့ထား၊ ပရိသတ္ကို လႊမ္းျခံဳသြားေစတဲ့ အၾကည့္မ်ဳိးနဲ႔ ညွိဳ႕ဓါတ္ပါပါ ၾကည့္ပစ္လိုက္၊ မ်က္ႏွာကို အရမ္းမျပံဳးနဲ႔ အရမ္းလည္းမတည္နဲ႔ ျပံဳးသလိုလို တည္သလိုလို အေနအထားမ်ဳိးထား....။ ကိုယ့္ေန႔စဥ္ပံုမွန္ လႈပ္ရွားေနၾက စတိုင္မဟုတ္ဘဲ အဲဒီလို အမူအယာေတြကို တမင္လုပ္ျပီး သင္စင္ေပၚတက္သြားၾကည့္စမ္းပါ။ ပရိသတ္က ကိုယ့္ကို ၂ခန္းေလာက္ လြတ္ေနသူလို႔ မထင္ရင္ပဲ ေက်းဇူးတင္ရမယ္။

ေက်းဇူးျပဳျပီး ကိုယ့္ပံုမွန္ ဟန္ပန္ေလးအတိုင္းသာ တက္သြားပါ။ ျပံဳးျပံဳးရယ္ရယ္ ေနတတ္သူကလည္း ကိုယ့္စတိုင္အတိုင္း ပရိသတ္ကို စိတ္ပါလက္ပါ ျပံဳးျပေပါ့။ မ်က္ႏွာတည္တဲ့သူဆိုလည္း ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာခ်ိန္မွာ ပရိသတ္ကို ေလးေလးစားစား ႏႈတ္ဆက္လိုက္ရင္ ျဖစ္ပါတယ္။

(၂)ပရိသတ္ကို ၾကည့္ပါ (Eye Contact
ေနာက္တခုက တခ်ဳိ႕ေျပာတယ္ ပရိသတ္ေရွ႕မွာ စကားေျပာတဲ့အခါ မ်က္လံုးက ပရိသတ္ကို မၾကည့္နဲ႔တဲ့။ ပရိသတ္ကိုၾကည့္လိုက္ရင္ ရုတ္တရက္ ေၾကာက္သြားျပီး စကားေတြေမ့တတ္တယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုးတန္း အေပၚဘက္ေလာက္ကို မွန္းၾကည့္ၾကည့္ျပီး ေျပာတဲ့။ သင္ပဲ စဥ္းစားၾကည့္ပါဦး။ ကိုယ္ကသူ႔စကားကို နားေထာင္ေနတယ္။သူက ကိုယ့္ကို တခ်က္မွ မၾကည့္ဘဲ ဘယ္ၾကည့္ေနမွန္းမသိ စကားေျပာေနရင္ သူေျပာတဲ့ စကားဘယ္ေလာက္ ေကာင္းေကာင္း ၾကာရင္ နားေထာင္ခ်င္စိတ္ ေပ်ာက္မသြားဘူးလား။

တကယ္ဆို ပရိသတ္ကို မွ်ၾကည့္ပါ။ တေယာက္တည္းကို တသတ္မတ္တည္း စိုက္ၾကည့္ျပီးလည္း မေျပာပါနဲ႔။ ပရိသတ္ကို မ်က္လံုးခ်င္းဆံုေအာင္ မွ်ၾကည့္ျပီး ေျပာတတ္ရင္ နားေထာင္ရတဲ့သူတိုင္းလိုလိုက ကိုယ့္ကိုပဲ ေျပာေနသလိုမ်ဳိး ခံစားရပါတယ္။ အဲဒါ တကယ္လက္ေတြ႕ပါ။ ကိုယ္သာ စကားေတြ ဆံုးသြားတယ္ ပရိသတ္က နားေထာင္လို႔ မဝဘူး။ "ေတာ္ပါေသးရဲ႕ ျပီးသြားလို႔" ဆိုတဲ့ လူအမ်ဳိးအစားထဲမွာ ကိုယ္ဘယ္ေတာ့မွ ပါမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။

မွတ္မွတ္ရရ စာတမ္းဖတ္ျပိဳင္ပြဲေလးတခုမွာေပါ့။ စကားေျပာရမယ့္ လူက စုစုေပါင္း(၁၁)ဦး။  ကၽြႏ္ုပ္ ေျပာရမယ့္အလွည့္က နံပါတ္(၇)။ တေယာက္ကို ၁၀မိနစ္ႏႈန္းနဲ႔ ေျပာရတာဆိုေတာ့ တခ်ဳိ႔လည္း အခ်ိန္လြန္သူလြန္နဲ႔ ကၽြႏ္ုပ္စကားေျပာလွည့္ မေရာက္ခင္မွာပဲ ပရိသတ္ချမာ ၁နာ၇ီခြဲေလာက္ ငုတ္တုတ္ထိုင္ေနရျပီ။ ဒီၾကားထဲ ပရိသတ္ထဲက ကေလးေလးတေယာက္ကလည္း ငိုတာမွ စူးစူးဝါးဝါး။ ကေလးမိခင္ကလည္း ခဏခဏ အျပင္ထြက္ျပီးေခ်ာ့။ အခန္းထဲကို ဝင္လိုက္ ထြက္လိုက္နဲ႔။ ကေလးကလည္း ငိုလိုက္ တိတ္လိုက္နဲ႔။

အဲသည့္အခ်ိန္မွာ ပရိသတ္ရဲ႕ အာရံုကို စုစည္းေအာင္ ဖမ္းစားဖို႔ ေတာ္ေတာ္မလြယ္ဘူး။ ကၽြန္ုပ္လည္း အလွည့္မေရာက္ခင္ကတည္းက စိတ္ညစ္ေနျပီ။ ဒီလိုနဲ႔ ကၽြႏ္ုပ္အလွည့္ကို ေၾကျငာတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ သဘာပတိလူၾကီးေတြကို ဦးညြတ္ဂါရဝျပဳျပီး မိုက္ခရိုဖုန္းကို စကိုင္လိုက္ျပီးတာနဲ႔ အသံကို လိုအပ္တာထက္ ပိုျမွင့္လိုက္ျပီး ပထမဦးဆံုး ငိုေနတဲ့ ေက်းဇူးရွင္ေလးကို စကၠန္႔(၂၀)ေလာက္ စိုက္ၾကည့္ျပီး ကၽြႏ္ုပ္ေျပာစရာရွိတာေတြကို ခရားေရလႊတ္ ေျပာပစ္လိုက္တယ္။
ေက်းဇူးရွင္ေလးက ဘာမွ နားမလည္ေပမယ့္ ရုတ္တရက္ သူ႔ကိုၾကည့္ျပီး ဟိုအေဒၚၾကီး ဘာေတြ ေအာ္ေနပါလိမ့္ဆိုျပီး လန္႔ျပီး ငိုတာရပ္သြားတယ္။

ဒီေတာ့မွ ကၽြႏ္ုပ္စကားေျပာတတ္တဲ့ ပံုမွန္အမူအယာအတိုင္း ေျခဟန္လက္ဟန္ မ်က္လံုးမ်က္စတို႔နဲ႔ ကိုယ္ေျပာခ်င္တာေတြ အားရပါးရ ေက်းဇူးရွင္ကေလးကိုလည္း မၾကာခဏ ၾကည့္ရင္းေျပာရေတာ့တယ္။ တခန္းလံုး တိတ္ဆိတ္သြားေတာ့ နားေထာင္ရတဲ့ ပရိသတ္ဆီကိုလည္း ကၽြႏ္ုပ္ေျပာခ်င္တာေတြ ပိုေရာက္ခဲ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ကၽြႏ္ုပ္ေျပာလို႔အျပီးမွာေတာ့ ပရိသတ္ရဲ႕ ခ်ီးက်ဴးသံကို လိုအပ္တာထက္ ပိုၾကားခဲ့ရတယ္။ ကၽြႏ္ုပ္နဲ႔ထိုက္တန္တဲ့ ဆုကိုလည္း ခ်ီးျမွင့္ခံခဲ့ရတယ္။

ဒီေနရာမွာ တခုေျပာခ်င္တာက ပရိသတ္ေရွ႔မွာ စကားေျပာတဲ့အခါ စကားကို စကားလို ေျပာပါ။ စကားကို မဖတ္ပါနဲ႔။ ပရိသတ္ကို စာဖတ္မျပပါနဲ႔။ စင္ေပၚတက္ျပီး ပရိသတ္ကို စာဖတ္ျပေနတာေလာက္ စိတ္ပ်က္စရာေကာင္းတာ မရွိပါဘူး။ ပရိသတ္ကို စာဖတ္ျပေနမယ္ဆိုရင္ သင့္စကားေျပာခ်ိန္ဟာ ပရိသတ္အတြက္ အားလပ္ခ်ိန္(အနားေပးခ်ိန္)ျဖစ္သြားလိမ့္မယ္။

(၃) ပရိတ္သတ္ကိုေဖ်ာ္ေျဖ ထိန္းခ်ဳပ္ပါ ( Entertainment power)
စင္ေပၚအေတြ႔အၾကံဳမ်ားလွတဲ့ ဝါရင့္ အေျပာသမားမ်ား စကားေျပာ တရားေဟာရင္ ဟာသဆိုတာဟာ မပါမျဖစ္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဟာသ တခုေျပာေတာ့မယ္ဆိုရင္ ရယ္စရာေလး တခုေျပာပါရေစလို႔....ပရိသတ္ကို စတင္ေျပာထားေလ့မရွိပါဘူး။ ကိုယ္ေျပာတဲ့ ဟာသ ေအာင္ျမင္ရင္ ပရိသတ္ရယ္ပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္တခုက ေျပာရမယ့္ေန႔က်မွ ကိုယ္ကရုတ္တရက္ အဖ်ားဝင္ျပီး အသံမထြက္ေတာ့တာ၊ ႏွာေခါင္းသံေပါက္ေနတာမ်ဳိးဆိုရင္လည္း က်ေနာ္ ေနမေကာင္းလို႔ အသံသိပ္မေကာင္းပါလို႔ အစကတည္း ပရိသတ္ကို ၾကိဳတင္ဆင္ေျခနဲ႔ ေတာင္းပန္မထားပါနဲ႔။ ငါ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ လုပ္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႔သာ ေျပာစရာရွိတာေျပာပါ။ ေဟာပါ။ ပရိသတ္ေရွ႕မွာ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ယံုၾကည္မႈအျပည့္နဲ႔သာ ေျပာမယ္ ေဟာမယ္ဆိုရင္ သင့္အသံပံုမမွန္မႈကို ပရိသတ္က သတိေတာင္ ထားမိမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။

အကယ္၍ မေတာ္တဆမ်ား ေျပာေနရင္းနဲ႔ ေရွ႕ဆက္ေျပာရမယ့္ အေၾကာင္းအရာကို ရုတ္တရက္ အစေဖၚမရေအာင္ ေမ့သြားျပီဆိုပါေတာ့။ ကိုယ့္ေဟာေျပာမႈကို ရုတ္တရက္ၾကီး ရပ္မပစ္လုိက္ပါနဲ႔။ ဣေျႏၵရရနဲ႔သာ ကိုယ့္ေျပာျပီးသား စကားစကို ျပန္ေကာက္ျပီး ေမ့ေနတဲ့အပိုင္းကို ေက်ာ္သြားျပီး သတိရတာကို ဆက္ေျပာပါ။ ကိုယ္ဘာေျပာမယ္ဆိုတာကို အစကတည္း ပရိသတ္က သိထားတာမွ မဟုတ္ဘဲ။ ကိုယ္ေမ့တာကို ကိုယ္ပဲသိေနတာေလ။

တတ္ႏိုင္သမွ် အဲသည္လို အျဖစ္မ်ဳိး မၾကံဳရေအာင္ေတာ့ ကိုယ္ေျပာမယ့္ စကားေတြကို စာရြက္အပိုင္းအစ၊ (သို႔) ကတၳဴစကၠဴေလးေတြေပၚမွာ အတိုေကာက္noteထုတ္ျပီး ယူသြားပါ။ အစအဆံုး စာအျပည့္ေရးထားတဲ့ စာရြက္ေတြနဲ႔ စင္ေပၚမွာ စကားေျပာလိုက္ စာကုန္းဖတ္လိုက္ လုပ္ေနျခင္းဟာ စကားေျပာေကာင္းသူ တေယာက္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းမဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္မွတ္လာေတြကို တခ်က္တခ်က္သာ တံေတြးျမိဳရင္း၊ မ်က္မွန္ပင့္တင္ရင္း ငံု႕ဖတ္လိုက္မ်ဳိး လုပ္ပါ။ စကားေျပာသူ တရားေဟာသူ တေယာက္အဖို႔ ကိုယ္က စာတခ်က္ငံု႔ဖတ္အျပီး ျပန္အေမာ့ ပရိသတ္ကို ၾကည့္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ပရိသတ္မ်က္လံုးမွာ သူဘာဆက္ေျပာမလဲ..ဆိုတဲ့ ကိုယ့္စကားကို ေစာင့္ေနတဲ့ အေနအထားေလာက္ ပီတိျဖစ္စရာေကာင္းတဲ့ကိစၥ  မရွိပါဘူး။

(၄)  လိုအပ္ခ်က္ျပန္ေျပာျပီးမွ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါ (Conclusion)
စကားေျပာတဲ့အခါမွာ ဦးတည္ခ်က္ရွိပါမယ္။ ကိုယ္ေျပာသမွ်စကားေတြဟာ ကိုယ္ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ဦးတည္ခ်က္ဆီကိုပဲ သြားေနရမယ္။ ပရိသတ္ရဲ႕ အရွိန္ကို ဥပမာ ဥပေမယ်၊ ဟာသ၊ ေဆာင္ပုဒ္ စတာေတြနဲ႔ ကိုယ့္ေျပာစကားဆီကို တြန္းတင္သြားျပီး နားေထာင္ေနတဲ့ ပရိသတ္ စိတ္ဝင္စားမႈ အထြဋ္အထိပ္ေရာက္လာခ်ိန္မွာ အားလံုးကို ျပန္ေပါင္းခ်ဳပ္ျပီး နိဂံုးခ်ဳပ္ပစ္လိုက္ပါ။ ပရိသတ္ ဆက္ၾကားခ်င္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ျခင္းဟာ ေနာက္ထပ္ပြဲေတြအတြက္ ပရိသတ္က ကိုယ့္ကိုေမွ်ာ္လင့္စရာ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။

ပရိသတ္ေရွ႕မွာ ေသသပ္လွပ စကားေျပာႏိုင္ျခင္းဟူသည္ ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ေလ့က်င့္ပါက ကၽြမ္းက်င္ထက္ျမက္ႏိုင္ေသာ အရာျဖစ္သည္။ အဲဒါေၾကာင့္ တိုးတက္လိုသူ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ ျပဳလိုသူ လူငယ္တိုင္းဟာ အခြင့္အေရးရတိုင္း စကားထေျပာပါ။

တိုးတက္လိုတဲ့ လူငယ္တေယာက္အဖို႔ အခမ္းအနားတခုကို သြားေရာက္တဲ့ အခါ နားေထာင္သူ သက္သက္အျဖစ္သာ မဟုတ္ဘဲ အကယ္၍မ်ား ငါသာ ဒီအခမ္းအနားမွာ စကားေျပာခြင့္ရရင္ ဘာေတြေျပာလိုက္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႔ အနည္းဆံုး စိတ္ထဲေလာက္ကေန ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ ျပဳလုပ္ျပီး သြားသင့္ပါတယ္။  ကို္ယ္သြားတဲ့ အခမ္းအနားမွာ တကယ္စကားေျပာရမယ့္သူက ရုတ္တရက္ အေၾကာင္းတခုခုေၾကာင့္ ပ်က္ကြက္ခဲ့ရင္ အဲသည့္လူေနရာ အစားထိုးေျပာႏိုင္တဲ့သူအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခံႏိုင္ေအာင္ ကိုယ့္ဘက္က အျမဲသင့္ျဖစ္ေနသင့္တယ္။ အခြင့္အေရးဆိုတာ အခ်ိန္မေရြး ေပၚေပါက္လာႏိုင္ပါတယ္။

ကုိယ္ဘယ္ေလာက္ သိသိ၊ ကိုယ္ဘယ္ေလာက္ တတ္တတ္ ကိုယ္သိတာ တတ္တာေတြကို ဘာမွ မလုပ္ဘဲ၊ ဘာမွ မေျပာဘဲနဲ႔၊ ဘာမွ ျဖစ္မလာႏိုင္ဘူး။ လူငယ္တိုင္း မိမိကိုယ္စြမ္းဥာဏ္စြမ္းကို အသံုးခ်ျပီး၊ ရရွိလာတဲ့ အခြင့္အေရးကို လက္ဝယ္ပိုင္ပိုင္ အသံုးခ်ႏိုင္တဲ့ တိုင္းျပည္အတြက္ အသံုးဝင္တဲ့ အဖိုးတန္လူငယ္မ်ားျဖစ္ႏိုင္ၾကပါေစ။

နႏၵာ(ဂ်ပန္)

0 comments:

Post a Comment